Martin Giurfa și alți cercetători au descoperit că albinele pot învăța și înțelege concepte abstracte, cum ar fi egalitatea și diferența. Acest lucru a fost dovedit prin realizarea unor experimente în care albinele erau recompensate dacă alegeau un anumit obiect (cum ar fi un cerc) din arenă. Ulterior, au fost prezentate albinele cu un nou stimul (cum ar fi linii orizontale) și au reușit să aleagă acest stimul în locul celorlalte prezentate înainte (cum ar fi linii verticale). Albinele au dovedit că înțeleg și regula de a alege întotdeauna opusul a ceea ce au văzut înainte. De asemenea, au demonstrat că înțeleg combinarea mai multor reguli, cum ar fi aranjarea obiectelor una peste alta și faptul că acestea trebuie să fie diferite ca formă și culoare. Chiar și conceptul de numere este înțeles de albine, deoarece acestea sunt atente la numărul de obiecte, indiferent de forma și culoarea lor.

Albinele sunt capabile să învețe multe lucruri, inclusiv culori, mirosuri, cantități și concepte, dar motivația lor joacă un rol important în aceasta. Cercetările au arătat că nivelul de dopamină din creierul albinelor variază în timpul unui zbor de cules. În momentul în care hoatele pleacă în căutarea hranei, cantitatea de dopamină este ridicată, ceea ce le oferă motivația de a îndeplini această sarcină. Cantitatea de dopamină crește din nou atunci când albinele ajung la sursa de hrană, dar scade în timpul consumului. Același lucru se întâmplă și în timpul unui dans waggle, când cantitatea de dopamină crește inițial, apoi scade. În cazul în care albinele care au primit un blocant dopaminergic au o cantitate redusă de dopamină în creier, acestea devin mai puțin motivate să zboare și petrec mai mult timp în stup.

Motivația poate avea un impact puternic asupra procesului de învățare. În trecut, se credea că albinele au nevoie de trei cicluri de învățare pentru a dezvolta o memorie de lungă durată. Într-un experiment realizat de echipa lui Giurfa, s-a descoperit că albinele hoațe foarte motivate au nevoie doar de un singur ciclu de învățare pentru a forma o memorie de lungă durată. Aceasta sugerează că motivația poate îmbunătăți eficiența procesului de învățare. Memoria albinelor rămâne puternică timp de câteva zile, atâta timp cât nu sunt expuse la informații contradictorii. Aceste rezultate ar putea avea implicații pentru învățarea oamenilor, sugerând că motivația poate juca un rol important în formarea memoriei pe termen lung.

Martin Giurfa este un neurobiolog și neuroetolog argentinian-francez (născut în septembrie 1962), membru al Academiei Naționale Germane de Științe Leopoldina , Académie royale des sciences, des lettres et des beaux-arts din Belgique și Institut Universitaire de France ( IUF ). ). El este recunoscut pentru munca sa privind mecanismele neuronale ale cogniției la nevertebrate , pe care le explorează în principal folosind albinele ca modele pentru înțelegerea principiilor de bază ale învățării și memoriei.

Lasa comentariu

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.